יום ראשון, 5 באוגוסט 2012

מרינות בישראל



אני נמצא כרגע בדרום ספרד, בשיט מגיברלטר, לאורך חופי ספרד ועד לברצלונה.
החופים מאופיינים בהרבה ערים ועיירות המתפרנסות מתיירות וממרינות.
ישנם גם נמלים גדולים, אבל לא קיימים מפרצים לעגינה.
המרינות הן השובות את ליבי ומעוררות רגשי קנאה על מה שאין לנו בארץ.
המרינות הן גדולות עד ענקיות עם שוברי גלים גדולים, חלקן סביב בתי מגורים בקומות, דירות נופש פרטיות, עם טיילת לים, ומשמשות כמרכזי בילוי וטיול.
החיים כאן, בקיץ, מתחילים בשעות הערב המאוחרות, תשע ועשר בלילה, כאשר מזג האוויר הופך ל היות נסבל.
קו החוף דומה מאד לקו החוף בארץ. אין מפרצים.  במקומות בהם יש נמלים או מרינות, שוברי הגלים נכנסים לים, מקיפים שטח ים בחצי פרסה ומיצרים מקום לנמל או מרינה, עם עורף מסחרי הכולל מגורים.
הים ברוב המקומות, רדוד מאד, 10-15 מטר עומק,  עד קילומטר מהחוף. שוב דומה לחוף הים שלנו.
 נראה שכאן לא היו התנגדויות ליצירת מרינות ומרכזי בילוי, על חשבון שטחי חוף. האמת, לספרד יש חופים ארוכים מאד וכנראה שהרצון להתפרנס גבר על שיקולים אחרים.
אז למה לא אצלנו ?
ראשית, מרינות אינן השקעה כלכלית. עלות הקמת מרינה לעולם לא תוחזר מגביית דמי עגינה. אם מרינה מצליחה לכסות את ההוצאות השוטפות, עם רווח צנוע של 15%-20%, הרי זו מרינה מוצלחת. אני מניח שזה קורה בתל אביב ובהרצליה, ודי בטוח שזה אינו קורה באשדוד ואשקלון.
ידוע לי שבאשדוד החברה המפעילה ניסתה להחזיר את המרינה לבעלות עירית אשדוד, לפני תום המועד בו הייתה חייבת לעשות זאת ונענתה בשלילה. עירית אשדוד לא רצתה לקבל את "המתנה" הזו.
המימון האפשרי היחיד והצידוק הכלכלי להקמת מרינה הוא על ידי יצירת שטחי בניה למגורים המשמשים תשלום למקימי המרינה, עבור ההוצאה הכרוכה בבנייתה.
לא ניתן לבנות דירות פרטיות למגורים אלא רק בתי מלון ודירות נופש, על קו החוף, על פי הפסיקה האחרונה של בתי המשפט בארץ, אינם תמריץ כלכלי מספיק להשקעה במרינה, סביר להניח שבכך נסתם הגולל על הקמת מרינות בעתיד הנראה לעין בארץ.
למרות שאני מאד מאד בעד עוד מרינות בארץ, גם אני איני רוצה או מאמין שכספים ציבוריים צריכים לשמש לבניה של מותרות כמו מרינות, המיועדות  לאנשים אמידים. כן, צריך גם להודות שאחזקת "יאכטות" היא דבר מותרות של אנשים אמידים.
האם מרינות משמשות גם אנשים שאינם אמידים לדעתי כן ושוב כן.
הן משמשות מרכז בילוי וטיול, הן מספקות מקומות פרנסה למסעדות, שירותי חוף לסירות, מרכזי ספורט לילדים, בכל מרינה בארץ יש מרכז ספורט לספורט ימי פעיל, המשרת לא רק "עשירים".
במצב הקיים, ותודות לכל האנשים עם הכוונות הטובות, (הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות), לא יקומו בעתיד הנראה לעין מרינות חדשות בישראל.

האם יש ביקוש למרינות חדשות בארץ.
התשובה היא כן.
ראה המצב בהרצליה, תל אביב ומעגן הקישון. המרינות מלאות עד אפס מקום
נכון, באשדוד ובאשקלון יש מקומות עגינה אבל הביקוש שם נמוך. גם למקומות עגינה, כמו לדירות, יש אזורי ביקוש ברמות שונות.
אני משוכנע שמרינה באזור נתניה לכמה מאות סירות, (אני אישית שונא את הביטוי יאכטה), תתמלא מהר מאד ותהווה עוד מרכז בילוי ועבודה לקהל רב.
הרבה מאד ישראלים טובים מחזיקים סירות וגם יאכטות גדולות בחו"ל ואינם מביאים אותם לארץ, בין היתר בגלל מחסור במקומות עגינה. (יש עוד סיבות אבל זה כבר נושא אחר לדיון).
נניח שראש עיריית נתניה תרצה להקים מרינה בשטח השיפוט של העיר נתניה.
יחול על התוכנית החוק של איסור בניה למגורים, עד 300 מטר מקו החוף.
יקומו עליה שומרי הסביבה למיניהם ויסבירו שבנית המרינה תהרוס את קו החוף, יהיו גם שומרי עתיקות, שומרי הטבע והדיונות ועוד ועוד מתנגדים.
אבל, אולי נקים אי, במרחק מה מהחוף שחלק ממנו יהיה מרינה וחלק אזור מגורים, שכונה בתוך הים.
כן, זה בדיוק מה שראיתי בדרום ספרד.
הוקם שובר גלים גדול, במרחק כמה מאות מטר מהחוף, עליו נבנו דירות מגורים בשלוש קומות, שובר הגלים חובר לחוף עם כביש המשמש המשך של שובר הגלים ובתוך השטח שנוצר, יש גם מרינה לכמה מאות סירות.
יהיו כמובן אלו שיטענו כי הקמת אי תהרוס את החוף. כידוע, (לחכמינו הירוקים ודומיהם), החופים כיום אינם נהרסים כלל, מרינות או לא מרינות. באפולוניה ובחוף פלמחים אין מפולות.
אבל, רק לצורך המחשה, להלן מספר נתונים.
הקמת מרינה בגודל X תעלה כ-20-25 מיליון דולר.
על מנת לממן מרינה כזו, ובהנחה כי שווי קרקע לדירת מגורים על הים, ממש כך, על הים, היא בגבולות 100,000 דולר, תידרש קרקע ל- 250 דירות מגורים שמכירתה תממן את עלות הקמת
המרינה.
בהנחה כי כל דירה תהייה בשטח ברוטו של  100 מ"ר, והבניינים יהיו בני שתי קומות, יידרש שטח  של  12,500 מ"ר לבניית הדירות. השטח ברוטו של האי, כולל כבישים, טיילת וכדומה יהיה
 כ – 25,000 מ"ר. אם  תדמיינו רצועה בצורת חצי פרסה ברוחב של 50 מטר, בחלקה המערבי  ובאורך של 500 – 750 מטר, קיבלתם אי עם כביש גישה וטיילת. בתוך חצי הפרסה תהייה המרינה.

המספרים הם כמובן מספרים ראשוניים בלבד הדורשים בדיקה מעמיקה יותר.

המיקום המומלץ על ידי הינו דרום נתניה, החוף הירוק, עיר האגמים, רמת פולג או איך שתרצו לקרוא לזה. יש שם ראש עיר היכולה להרים פרויקטים מסוג זה, אם רק תרצה. (היא כבר הרימה פרויקטים גדולים מאלו בהצלחה מרובה).
הרעיון המקורי, לצערי, אינו שלי.
 ראיתי את זה בדרום ספרד.
אז מה דעתכם ??     
שם המרינה בדרום ספרד:
PUERTO DEPORTIVO DE INVERNADA, LAS FUENTES.
017 30' E
'  N40  15
דו"אל puertolf@telefonica.net



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה